Nieuwe Wereld Nieuwe Kansen

Omschrijving

Vluchtelingen in Nederland. Wat nu?

Deze vraag willen wij op onze eigen manier beantwoorden. Sinds 2005 zet Challenges zich in voor de ontwikkeling en bevordering van een harmonieuze samenleving. Dat proberen wij te bewerkstelligen met partners die verankerd zijn in de bestaande professionele instituties. Ook dit project zorgt voor een positieve impuls voor de samenleving.

Vluchtelingen zijn stuk voor stuk waardevolle mensen voor de Nederlandse samenleving en dit willen wij eens te meer bewijzen door hen in contact te brengen met professionals. Het feit dat vluchtelingen passief moeten afwachten op beslissingen met betrekking tot hun toekomst is onacceptabel. Vluchtelingen zijn waardevol en hier moeten wij ook zeer zeker gebruik van maken. Enerzijds voor de persoonlijke ontwikkeling van de vluchtelingen en anderzijds voor de ontwikkeling van de Nederlandse organisaties. Het land heeft vele vluchtelingen en iedereen heeft deze individuele aandacht nodig.

Doelstellingen
Met ons project willen wij minstens 20 vluchtelingen(-gezinnen) in contact brengen met professionals in hun eigen vakgebied en begeleiden in hun werk die zij van oorsprong beoefenden. Wij leggen hierbij de nadruk op het werkgebied Rotterdam en omstreken. Ons streven hierbij is om de deelnemers aan een baan, stagewerkplek, parttime baan of aan vrijwilligerswerk te helpen. Hierbij behoren algemene nut beogende instellingen eveneens tot potentiele werkgevers.
Naast het helpen aan een baan zullen wij ook lokale coaches werven die als vrijwilliger aan de slag gaan met families. De binding met de stad en het gevoel bij de stad is een belangrijke factor naast het vinden van een baan. Daar zijn deze coaches voor bestemd. Deze coaches zullen wij in eerste instantie proberen te werven bij de werkgevers.

Kern
Wij zijn van mening dat vluchtelingen het zwaar te verduren krijgen en daarom alle steun nodig hebben. Wij vinden dat de vluchtelingen niet passief hoeven te zijn maar juist actief gedurende hun verblijf in Nederland. Gezien het feit dat men lang moet wachten op een uitsluitsel, is ons project een uitgelezen mogelijkheid om alvast kennis te maken met Nederland. Het hebben van een baan is immers de beste manier om te integreren en uiteindelijk ook de taal machtig te worden. Bovendien kunnen vluchtelingen een meerwaarde hebben voor de Nederlandse economie door inbreng van hun kennis en kunde. Wij willen de vluchtelingen omarmen en vooral de waarde geven die zijn verdienen.
Vluchtelingen zijn geen last maar juist een must voor Nederland en ons project zal dit andermaal aantonen.

Werkwijze
Onze vrijwilligers zijn stuk voor stuk gedreven burgers die graag een bijdrage willen leveren voor de ontwikkeling van Nederland. Wij vinden het van groot belang dat de burgers hun steentje bijdragen in de kwestie van vluchtelingen. De identiteit van onze vrijwilligers inzake de vluchtelingen kwestie is eveneens een voordeel. Wij hebben Turks/Arabisch sprekende vrijwilligers onder onze gelederen en dat heeft zo zijn voordelen. Onze vrijwilligers zijn ervan op de hoogte wat de wensen zijn van de vluchtelingen en weten wat de normen en waarden zijn die gelden in Nederland. Deze kennis zullen zij op de beste manier toepassen met dit project.

Update
Begin september 2017 zijn wij van start gegaan met het initiatief gericht op vluchtelingen gezinnen. Mede door een bijdrage van het Gravin van Bylandt stichting, G. Ph. Verhagenstichting, Van der Mandelestichting en een bijdrage van de platform wijdoenmee.nu zijn wij in staat geweest om dit project van de grond te krijgen. Op dit moment zijn wij zeer tevreden met de ontwikkelingen die zich afspelen. De asielzoekers zijn zeer tevreden met de activiteiten en de begeleiding die ze genieten. Ondanks hun periode van afwachten met betrekking tot hun toekomst zijn ze zeer enthousiast met dit project. Van administratiekantoren tot aan ICT-ers. Van geozndheidscentra tot aan elektronicazaken zijn vertegenwoordigd in onze bestand van professionals. De ontwikkelingen zijn zeer rooskleurig en graag houden we jullie op de hoogte met betrekking tot de ontwikkelingen via onze website. Mochten jullie vragen hebben, dan kunnen jullie deze mailen naar info@stichtingchallenges.nl

Deelnemen?
Ken jij een vluchteling of een professional die graag zou willen deelnemen aan ons project? Aarzel dan niet en stuur een mail door met de gegevens van desbetreffende personen. Wij nemen spoedig contact met ze op en zullen hen uitnodigen voor een gesprek. Gebruik hiervoor onze mailadres: info@stichtingchallenges.nl

Deelnemen als donateur of sponsor?
Naast de deelnemers en de professionals zijn wij uiteraard ook op zoek naar sponsors voor ons initiatief. Als ANBi instelling is het voor de donateur een gunstige zaak om te doneren aan ons. Het is niet alleen gunstig om te doneren aan Challenges. Mede door jullie bijdrage zullen wij in staat zijn om dit project ook in het jaar 2018 te kunnen realiseren. Wij zijn namelijk van plan om dit project een vervolg te geven in september van het jaar 2018. Jullie bijdrage is hierbij van harte welkom. Je kunt ons steunen door te klikken op de “Support ons” button op onze site. Je wordt doorverwezen naar een Pifworld pagina. Via deze site kan je een bijdrage leveren aan dit initiatief. Uiteraard is het ook mogelijk om direct geld over te maken. Raadpleeg hiervoor onze IBAN: NL70RABO0110269462. Wil je als bedrijf betrokkenen raken bij dit initiatief? Dan helpen we je graag verder met de mogelijkheden en eventuele sponsorovereenkomsten. Mail hiervoor naar info@stichtingchallenges.nl Vluchtelingen verdienen het om gesteund te worden. Zonder hulp van buitenaf kunnen wij helaas niet verder met het steunen van de vluchtelingen. Elk bedrag is meer dan welkom. Steun ons daarom nu!

Reuze bedankt!

Via onze site willen wij graag een interessant filmpje delen van Amnesty International. Ons project Nieuwe Wereld Nieuwe Kansen heeft ons in contact gebracht met verschillende vluchtelingen en de verhalen van hen zien we terug in het filmpje van Amnesty International.

Op de site treft u meer over de achtergrond van het project ‘Door de ogen van een vluchteling’.

Amnesty International introduceert ‘Door de ogen van een vluchteling’