Coach 010

Project Coach 010

In september van het jaar 2018 gaan wij van start met het project Coach 010. Een initiatief opgezet door onze jonge vrijwilligers die een steentje willen bijdragen aan de ontwikkeling van de jongeren. In dit geval gaat het om jongeren uit de 1e, 2e en 3e klas van het voortgezet onderwijs.

Met de inzet van 15 coaches willen wij jongeren wegwijs maken in hun wereld. Vooraf stellen wij een aantal leerdoelen op en op de zaterdagen gaan we samen werken aan deze leerdoelen. Onze coaches fungeren als rolmodellen en zorgen er eveneens voor dat de jongeren zich persoonlijk kunnen ontwikkelen. Denk hierbij aan belangrijke zaken zoals omgang met je medemens en respect tegenover anderen. Verschillende ethische kwesties komen aan bod en dat maakt ons coachingsproject anders dan de vele andere projecten op dit gebied.

Voor ons project krijgen wij de mogelijkheid om binnen een Rotterdamse Lyceum aan de slag te gaan. Vanuit de school krijgen wij een schoolcontactpersoon toegewezen en bovendien wordt ons project door de mentoren van de leerlingen gepromoot tijdens de mentoruren. Wij hebben afgelopen maanden proef mogen draaien op deze school en met succes. De mentoren alsmede de leerlingen waren zeer te spreken over onze aanwezigheid op school. De positieve houding van de leerlingen en de school zelf heeft ons doen beslissen om dit project op een groter schaal voort te zetten op deze school.

Toekomstplannen

In de toekomst willen wij dit project op een groter schaal voortzetten en hiervoor zullen wij zorgvuldig te werk moeten gaan. Allereerst zullen wij in contact komen met diverse hogescholen en universiteiten om de toevoer van waardevolle coaches te waarborgen. Wij vinden de coaches belangrijke actoren in ons project en hechten daarom veel waarde aan hun kwaliteit. Met deze onderwijsinstellingen willen we een samenwerkingsverband opzetten om ons project in de toekomst gezond voort te kunnen zetten. Dit zal gepaard gaan met de gesprekken die we zullen voeren met overige scholen in het voortgezet onderwijs. Met de successen die we behalen op deze huidige school willen wij bekendheid vergaren en vervolgens op meerdere Rotterdamse scholen actief worden. De promotiewerkzaamheden en de contacten die worden gelegd zijn de taak van de projectcoördinator. Wij geloven er in dat ons project een meerwaarde zal zijn voor de Nederlandse samenleving en daarom zullen wij ons de komende periode sterk maken voor dit project.

Op deze pagina delen wij de bevindingen rondom het project. Op dit moment hebben we aanvragen lopen bij diverse fondsen in Rotterdam en overige landelijke fondsen zoals het Oranje Fonds en een VSB Fonds.

Update

Na vele maanden werk zijn wij eindelijk zover gekomen. Coach 010 gaat zijn 2e jaar in en samen met onze enthousiaste vrijwilligers gaan wij ernaar streven om 75 leerlingen uit klas 1 t/m 3 te begeleiden gedurende hun schoolperiode. Afgelopen jaar hebben onze vrijwilligers een pilot afgewerkt op een Rotterdams Lyceum en met succes. Na gesprekken met afgevaardigden van de school hebben wij de ruimte gekregen om hier werk van te maken en een vervolg te realiseren in het huidige jaar.

Fondsen

Eind 2017 is het plan op papier gezet en hebben wij ons project onder de aandacht gebracht van diverse fondsen. Na benadering van talloze fondsen hebben wij gelukkig meerdere fondsen zover gekregen om ons te ondersteunen met het project. Uiteraard zijn wij hen hier enorm dankbaar voor.

Mede door de financiële bijdrage van de volgende fondsen hebben wij het project een start kunnen geven dit jaar.

August van Fentener Vlissingen
Stichting Boschuysen
Madurodam Steunfonds
Volkskracht
Oranje Fonds

Wij houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen en delen graag foto’s van het project op onze sociale media kanaal, Twitter. Zie @challenges010

Tijdens dit project gaan we eveneens samenwerken met de organisatie Stichting B for You. Zij hebben verregaande ervaring in het coachen en zullen ons middels in de vorm van trainingen bijstaan. Onze coaches zullen skills bijgebracht worden zodat de leerlingen optimaal begeleid kunnen worden.

Wij zijn enorm enthousiast en wij hopen de enthousiasme ook over te kunnen dragen aan de leerlingen. Uiteindelijk willen wij met Coach 010 meerdere scholen bereiken en in de toekomst actief worden in meerdere steden.

Heb je vragen over het project? Mail ons dan, info@stichtingchallenges.nl

Vragen?

Heeft u vragen over project Coach 010? Neem dan contact op met onze stichting door te mailen naar info@stichtingchallenges.nl